Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2007

Ο παράξενος ναός της Αγίας Φωτεινής Αρκαδίας

Η Ελλάδα είναι γεμάτη από παράξενες Εκκλησίες, που τις περισσότερες φορές μένουν κρυφές στα μάτια του επισκέπτη, που συνήθως προτιμά να επισκέπτεται τοποθεσίες και αξιοθέατα που γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος. Η μικρή μου εμπειρία, ωστόσο, μου έχει αποδείξει πως, ακόμα και κάτι που, όπως λέει ο κόσμος «δεν σου γεμίζει το μάτι», μπορεί να κρύβει εκπλήξεις που κανείς ούτε θα φανταζόταν.
Ο ναός της Αγίας Φωτεινής, αντίθετα, είναι από τα αξιοθέατα που αμέσως προκαλούν την εντύπωση του επισκέπτη, ο οποίος δικαίως τον συμπεριλαμβάνει ανάμεσα στους πιο περίεργους ναούς που έχει ποτέ δει στη ζωή του.
«Κρυμμένος» από τα μάτια του κόσμου, μακριά από τον κεντρικό δρόμο που οδηγεί από τη Βυτίνα στα διόδια της Εθνικής Οδού, ο Ναός της Αγίας Φωτεινής βρίσκεται περίπου 12 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη της Τρίπολης, στην επαρχιακή οδό προς το χωριό Αρτεμίσιο, στους πρόποδες του ομώνυμου Ιερού Όρους της θεάς Άρτεμης, στα σύνορα με το Νομό Αργολίδας. Ρωτώντας στην Τρίπολη, ο επισκέπτης θα πάρει οδηγίες για το πώς θα φτάσει εκεί, αν και για τους επισκέπτες από Εθνική Οδό είναι ευκολότερο, καθώς στρίβουν δεξιά αμέσως μετά τα διόδια, ακολουθώντας τις πινακίδες προς Βυτίνα.
Επισκεφτήκαμε νύχτα, μαζί με τον χρήστη coldfusion το Ναό, χωρίς να γνωρίζουμε που ακριβώς είναι και το σκοτάδι, μαζί με την έλλειψη πινακίδων, έκαναν την αποστολή μας ακόμα δυσκολότερη. Όταν τελικά φτάσαμε, είδαμε ένα οικοδόμημα που η αλήθεια είναι πως δεν μας άφησε και τις καλύτερες εντυπώσεις. Ίσως ήταν λίγο το σκοτάδι, λίγο η ερημιά και άλλο τόσο η παράξενη ενέργεια του τόπου που μας έκανε να νιώθουμε έτσι, οπότε, γνωρίζοντας πλέον τη διαδρομή, αποφασίσαμε να επιστρέψουμε κάποια άλλη στιγμή στο φως της ημέρας, εφοδιασμένοι με φωτογραφική μηχανή.
Η αποστολή πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες αργότερα, στις αρχές του Δεκέμβρη, μια συννεφιασμένη Κυριακή. Μόλις δύο ή τρεις επισκέπτες βρίσκονταν στο χώρο και έτσι είχαμε όλη την ησυχία και την άνεση να φωτογραφήσουμε το Ναό. Μισό λεπτό, όμως…τα μάτια μας δεν αντίκριζαν ένα Ναό, αλλά τουλάχιστον τρεις. Έναν που έμοιαζε αμυδρά με βυζαντινό ναό, έναν άλλο που είχε αιγυπτιακά στοιχεία και έναν τρίτο με αρχαιοελληνικά. Γιατί, αυτό είναι το χαρακτηριστικό που κάνει το συγκεκριμένο ναό να αποτελεί έναν από τους πλέον παράξενους που έχω δει ποτέ μου, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Το γεγονός ότι είναι κατασκευασμένος με τέτοιον τρόπο, ώστε να «παντρεύονται» με τρόπο αρμονικό βυζαντινά, αρχαιοελληνικά και αιγυπτιακά στοιχεία αρχιτεκτονικής.
Η κατασκευή του Ναού ολοκληρώθηκε το 1968, ενώ τα εγκαίνιά του έγιναν το 1978 από το Μητροπολίτη Θεόκλητο. Ο Ναός ανήκει στον Μαντινειακό Σύνδεσμο και σήμερα χρησιμοποιείται για γάμους και βαπτίσεις. Στον προαύλιο χώρο του Ναού υπάρχει το φρέαρ Ιακώβ και το Ηρώον, το οποίο θεμελιώθηκε προς τιμήν των αγωνιστών της πατρίδας, οι οποίοι κατάγονταν από το δημοτικό διαμέρισμα Μαντινείας, ενώ από την απέναντι πλευρά του δρόμου, υπάρχει μεγάλος αρχαιολογικός χώρος.
Συζητάμε με τον coldfusion το σκοπό της ανέγερσης ενός τόσο ιδιαίτερου ναού και συμφωνούμε στο ότι ο αρχιτέκτονας πιθανότατα ήθελε να περάσει το μήνυμα πως η «αλήθεια» δεν είναι προνόμιο κανενός θρησκευτικού ρεύματος. Μπορεί επίσης να ήθελε να περάσει το μήνυμα συμφιλίωσης των θρησκειών ή και κάτι ακόμα που δεν μπορούμε να σκεφτούμε.
Θα μπορούσα να γράψω ένα αρκετά μεγάλο κείμενο για το Ναό της Αγίας Φωτεινής, αλλά δεν θα το κάνω. Θα σας παρουσιάσω τις φωτογραφίες και θα αφήσω τις σκέψεις να τις κάνετε εσείς μόνοι σας. Και αν η Αρκαδία αποτελέσει τόπο διακοπών σας ή ενδιάμεσο πέρασμα σε κάποιο σας ταξίδι, επισκεφτείτε το ναό και προσπαθήστε κι εσείς να αποκωδικοποιήσετε τα μηνύματα που θέλει να περάσει…




















1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

τον ναό της αγίας φωτεινής τον επισκέφτηκα τυχαία στα πεντε μου. πολύ κοντά είναι μία αίθουσα εκδηλώσεων, οι δικοί μου ήταν εκεί και εγώ παίζοντας απομακρύνθηκα και μπήκα μεσα στην εκκλησία. πουθενά αλλού στην ζωή μου δεν έχω νιώσει παρόμοιο δέος. δεν ήταν φόβος.σήκωσα το κεφάλι μου ψηλά και όσα είδα με τάραξαν. έχω ιδιαίτερη αγάπη σ'αυτόν τον ναό. πικραίνομαι όταν οι άλλοι δεν την συμμερίζονταί. θα ήθελα να μάθετε το όνομα του πολύ ιδιαίτερου αρχιτέκτονα και να το αναρτήσετε. ο ναός σε κάθε γωνιά είναι γεμάτος συμβολισμούς. τίποτα δεν είναι τυχαίο. πολύ λυπάμαι όμως επειδή έχω την εντύπωση πως αυτή η εκκλησία σιγά σιγά εχει μεταμορφωθεί σε πιο "συνηθισμένη". ποιός το προωθεί αυτό που λέω και αν ισχύει σίγουρα ή είναι μια εντύπωση που έχω δεν το ξέρω. η απόσταση δεν με βοηθά να έχω ακριβή εικόνα.