Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2008

Μαρία η Μαγδαληνή: ο μύθος και η αλήθεια

Όπως έχουν όλοι πια αντιληφθεί, εδώ και χρόνια υπάρχει μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια να "αναβαθμιστεί" ο ρόλος της Μαρίας της Μαγδαληνής, στηριγμένη στα κείμενα των Γνωστικών και κυρίως στο αποκαλούμενο "κατά Μαριάμ Ευαγγέλιο", στο οποίο υποτίθεται ότι η Μαγδαληνή περιγράφεται ως μαθήτρια του Ιησού, την οποία αγαπούσε περισσότερο από όλους τους μαθητές και μάλιστα τη φιλούσε συχνά στο στόμα. Τα συγκεκριμένα αποσπάσματα, έχουν ως εξής:

"[...] Μαρία λεγόταν η αδελφή του και η μητέρα του και η σύζυγος του",
"Η σύζυγος του ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή. Ο Ιησούς την αγάπησε πολύ [...]"
"Την αγαπούσε περισσότερο από όλους τους άλλους μαθητές και την φιλούσε συχνά στο στόμα" Ο Πέτρος είπε στη Μαρία, "Αδελφή, ξέρουμε ότι ο Σωτήρας σε αγαπούσε περισσότερο από τις υπόλοιπες γυναίκες"




Διάφοροι "ερευνητές" δυστυχώς δεν αποφεύγουν τη βιασύνη στις μελέτες τους. Επιστρατεύοντας ευφάνταστες συνδέσεις και άλματα λογικής, προσπαθούν απεγνωσμένα να στηρίξουν τα τραβηγμένα τους σενάρια με έναν τέτοιο ζήλο, ο οποίος δεν μπορεί παρά να επιστρατεύσει μέσα μας σενάρια συνομωσίας, δεδομένου ότι συγκεκριμένα ινστιτούτα και εκδοτικοί οίκοι στηρίζουν αυτές τις προσπάθειες, μόνο και μόνο για να καταλήξουν στο στερεότυπο συμπέρασμα ότι τα κείμενα αυτά καταρρίπτουν το χριστιανισμό.
Δεν χρειάζεται όμως να είναι κανείς χριστιανός για να κατανοήσει την έλλειψη αντικειμενικότητας και την επιστημονικοφάνεια την οποία επιδεικνύουν. Τα κείμενα αυτά φυσικά και δεν καταρρίπτουν το χριστιανισμό, καθώς δεν αποτελούν οριστική, τελεσίδικη ιστορική κατάθεση, οτυλάχιστον όχι μεγαλύτερη από εκείνη των Κανονικών Ευαγγελίων. Οι δήθεν υπερασπιστές της αλήθειας, οι ίδιοι συνήθως που διατείνονται ότι τα Τέσσερα Ευαγγέλια δεν είναι αξιόπιστες πηγές επειδή δεν γράφτηκαν την εποχή του Χριστού αλλά αρκετά αργότερα, ξεχνούν ότι τα Γνωστικά Κείμενα που επικαλούνται είναι ακόμη μεταγενέστερα. Επίσης παραβλέπουν ένα άλλο χαρακτηριστικό τους που, κατά τη γνώμη μου, είναι πολύ σημαντικό. Το χαρακτηριστικό αυτό είναι πως τα κείμενα αυτά αποδίδουν στο μαθητή, του οποίου αποκάλυψη υποτίθεται πως είναι, την ιδιότητα του πλέον αγαπημένου μαθητή του Ιησού, στον οποίο ο Θεάνθρωπος υποτίθεται ότι παρείχε απόκρυφη γνώση που δεν διέθεσε στους άλλους. Έτσι στο κείμενο της Μαριάμ παρουσιάζεται αυτή ως η πραγματική Γνώστις, στο απόκρυφο του Πέτρου ο ίδιος κ.ο.κ. Τα Τέσσερα Ευαγγέλια από την άλλη, στρέφονται αποκλειστικά και μόνο γύρω από το πρόσωπο και τη διδασκαλία του Ιησού και ο συγγραφέας τους δεν εμφανίζεται σε τίποτα καλύτερος από τους άλλους.
Πιστεύω ότι ένα μεγάλο μέρος του ζητήματος έχει προκύψει από τη λανθασμένη ταύτιση της Μυροφόρου γυναίκας με την Πόρνη των Ευαγγελίων. Ωστόσο, από τα σχετικά αποσπάσματα των Ευαγγελίων, πουθενά δεν φαίνεται ότι οι γυναίκες εκείνες ταυτίζονται με τη Μαγδαληνή. Τα χωρία από τα Ευαγγέλια αναφέρουν τα παρακάτω:

εκείνη από την οποία ο Ιησούς διώχνει επτά δαιμόνια (Μκ 16:9), δηλ. "πολλά" καθώς αυτή ήταν η συνήθης χρήση του αριθμού επτά από τους εβραίους.
μαζί με την Μαρία Ιωσή παρακολούθησαν την ταφή του Ιησού από τον Ιωσήφ Αριμαθαίας (Μκ. 15:47).
μαζί με άλλες ακολούθους του Ιησού, βρίσκεται στο Γολγοθά την ώρα της σταύρωσης (Μτ. 27:56).
από τους πρώτους που είδαν ότι η πέτρα του τάφου του Ιησού είχε μετακινηθεί (Μτ 28:1-2).
έτρεξε με τις υπόλοιπες γυναίκες να πει στους μαθητές ότι το σώμα του Ιησού έλειπε αλλά εκείνοι δεν το πίστεψαν (Λκ. 24:10). εκείνη στην οποία πρώτα εμφανίζεται ο αναστημένος Ιησούς (Μκ. 16:9), τον οποίο όμως, (σύμφωνα με άλλη διήγηση), δεν τον αναγνωρίσει αμέσως θεωρώντας τον ως κηπουρό (Ιω. 20:11-18). (πηγή: σχετικό άρθρο στη Wikipedia)

Παρατηρούμε λοιπόν ότι τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, βάση τουλάχιστον των Ευαγγελικών κειμένων, δεν ταυτίζονται, όχι στην ορθόδοξη παράδοση. Η άποψη περί των δήθεν σχέσεων του Ιησού με τη Μαγδαληνή αντικατοπτρίζει τις Γνωστικές απόψεις και μάλιστα όχι καν στο σύνολό τους. Προσωπικά δεν θα είχα κανένα απολύτως πρόβλημα εάν ο Ιησούς είχε τη Μαρία ως σύντροφο. Έχω όμως σημαντικό πρόβλημα όταν χωρίς στοιχεία και για λόγους που δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια, ορισμένοι επιχειρούν να διαστρεβλώσουν τα πράγματα, για τους δικούς τους σκοτεινούς λόγους. Είπα και παραπάνω άλλωστε ότι αν ερευνήσετε λίγο περί των συγκεκριμένων συγγραφέων και από που χρηματοδοτούνται ή ποιοί έχουν αναλάβει την προβολή τους, θα καταλάβετε πολλά...

2 σχόλια:

Adonios GK είπε...

Συμφωνώ μαζί σου απόλυτα.
Θεωρώ ότι υπάρχει μια σύγχυση εκεί που δεν θα έπρεπε.
Όπως σωστά αναφέρεις οι Γνωστικοί είναι εκείνοι που έχουν αναφορές τέτοιες για τον ρόλο της Μαρίας της Μαγδαληνής και τη σχέση της με τον Χριστό. Η καθολική εκκλησία στη συνέχεια για να αποκρούσει τα επιχειρήματα αυτά, θεώρησε την Μαρία από τα Μάγδαλα ως την πόρνη που συγχώρεσε ο Χριστός.
Νομίζω ήταν πέρσι όταν με ανακοίνωση του Πάπα Βενέδικτου στο Βατικανό είπαν ότι ήταν εσφαλμένη αυτή η θεωρία.

Το συγκεκριμένο θέμα πήρε διαστάσεις και από τον πίνακα "Ο Μυστικός Δείπνος" του Λεονάρντο Ντα Βίντσι όπου σύγχρονοι "ερευνητές" βλέπουν την Μαρία δίπλα στον Ιησού.
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι ότι ακόμα κι αν ο Λεονάρντο ήθελε με τον πίνακά του να δείξει κάτι, γιατί εμείς θα πρέπει να το υιοθετήσουμε ως πραγματικό;

Ibn Aratar είπε...

Το ερώτημά σου είναι σημαντικό. Θα έπρεπε να είχες έρθει στη σχετική ομιλία μου, νομίζω ότι θα είχαμε πολλά να συζητήσουμε...