Οι Άγγελοι στην Παλαιά Διαθήκη
Φαίνεται πως η πίστη των ιουδαίων σε αγγελικά πλάσματα στην πρώιμη περίοδο της θρησκείας τους, υποδηλώνει πολυθεϊστικά κατάλοιπα. Είναι γνωστό ότι η Ιουδαϊκή θρησκεία επηρεάστηκε σαφώς από τη βαβυλωνιακή και σουμεριακή και αυτό είναι προφανές σε ό,τι αφορά στους Αγγέλους, τόσο από την ετυμολογία των ονομάτων τους, όσο και από τις απεικονίσεις τους και τους ρόλους που τους αποδίδονται.
Θα έχετε προσέξει ίσως πως τα περισσότερα ονόματα των Αγγέλων έχουν την κατάληξη -ηλ ή -ελ αλλά η απορία σας θα λυθεί, μιας και Ελ σημαίνει Κύριος ή Θεός (Ελ Ελιόν = Κύριος των Κυρίων). Η βιβλική λέξη για τον Άγγελο είναι Μαλ' Ακ (και Μελ' Εκ στον πληθυντικό). Έτσι, Μαλ' Ακ Γιαχβέ είναι ο Άγγελος Κυρίου, αν και σε άλλα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης η λέξη Μελ' Εκ χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει τους υιούς των Θεών, τους Άγιους ή και τους απλούς, ανθρώπινους αγγελιοφόρους. Ας εξετάσουμε τώρα και μερικά άλλα ονόματα, τα οποία έχουν δημιουργήσει πλήθος ερμηνευτικών προβλημάτων.
Οι Άγγελοι, λοιπόν, αναφέρονται ως Άγιοι στον προφήτη Ζαχαρία και ως Παρατηρητές στον Δανιήλ. Λέγονται επίσης Ουράνια στρατιά ή στρατιά του Αδωνάι, στο Δευτερονόμιο και στον Ιησού του Ναυί αντίστοιχα, ενώ αναφέρονται ακόμη και ως Bene Elohim ή Bene Elim, αν και αυτοί οι τελευταίοι όροι συχνά αναφέρονται στο Θεό στην Ιουδαϊκή παράδοση (σημειώστε ξανά τη χρήση του πληθυντικού στο όνομα του Θεού).
Να σημειωθεί επίσης πως σε πολλά σημεία στην Παλαιά Διαθήκη ο ίδιος ο Θεός εμφανίζεται στους ανθρώπους και επικοινωνεί μαζί τους, ενώ αφήνεται επίσης να εννοηθεί πως, εκείνο που εμείς ονομάζουμε Άγγελο Κυρίου, λόγω των ισοδύναμων μεταφράσεων, μπορεί να εννοεί την εμφάνιση του ίδιου του Θεού.
Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε αρκετά ενδιαφέροντα σημεία ακόμα αλλά θα χρειαστεί να περιοριστούμε στα παραπάνω. Εκείνο που ο αναγνώστης πρέπει να κρατήσει είναι ότι στην Παλαιά Διαθήκη σε μερικά σημεία δεν φαίνεται απόλυτα ξεκαθαρισμένο το ποιές εμπειρίες αναφέρονται σε Αγγέλους και ποιές σε μια πραγματική Θεοφάνεια. Κυρίαρχη μορφή στην Παλαιά Διαθήκη παραμένει ο Θεός, έστω και αν αναφέρονται σε αυτόν χρησιμοποιώντας τον πληθυντικό αριθμό.
Οι Άγγελοι στην Καινή Διαθήκη
Στην Καινή Διαθήκη οι Άγγελοι δεν αναφέρονται πολύ συχνά. Όπου αναφέρονται όμως, παρουσιάζονται ως εκτελεστές του Θείου Θελήματος και ως αγγελιοφόροι, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν στα γεγονότα που περιγράφονται στην Αποκάλυψη του Ιωάννη. Στην Καινή Διαθήκη επίσης, σε αντίθεση με τις πρωτοϊουδαϊκές αντιλήψεις όπως περιγράφονται στον Ενώχ, οι Άγγελοι θεωρούνται πλάσματα που δεν μπορούν να τεκνοποιήσουν.
Η Καινή Διαθήκη δεν ασχολείται τόσο πολύ με την Αγγελολογία ούτε και με τις Αγγελικές Ιεραρχίες. Όλα αυτά αναφέρονται εκτενέστερα στην Αποκάλυψη, όπως και το όνομα του Μιχαήλ και η ύπαρξη των Επτά Ισχυρών Αγγέλων.
Οι Άγγελοι και η απόκρυφη παράδοση
Η απόκρυφη παράδοση ασχολείται ιδιαίτερα με τους Αγγέλους όπως και με τους Δαίμονες που θα εξετάσουμε αργότερα. Τους αποδίδει τιμή και σεβασμό αλλά όχι λατρεία, καθότι αυτή ανήκει αποκλειστικά και μόνο στο Θεό. Οι Άγγελοι της απόκρυφης παράδοσης μπορεί να είναι αρκετά πράγματα μαζί. Είτε ξεχωριστές οντότητες που υπάρχουν στα διάφορα πεδία, είτε θεϊκές εκπορεύσεις είτε ακόμη και άνθρωποι οι οποίοι έφτασαν σε υψηλό επίπεδο Εξέλιξης.
Στην Καμπάλα, για παράδειγμα, τα Δέκα Ιερά Σεφιρώθ, δηλαδή οι θεϊκές εκπορεύσεις, όπως και τα ουράνια σώματα, κυβερνούνται από δέκα ισχυρούς Αγγέλους.
Η απόκρυφη παράδοση δέχεται ότι ένας Άγγελος των ανώτερων πεδίων μπορεί να "ενσαρκωθεί" αλλά δεδομένου ότι το σώμα του χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερες δονήσεις, η ενσάρκωση αυτή διαρκεί πολύ λίγο. Έτσι εξηγείται το γεγονός της εμφάνισης Αγγέλων κυριολεκτικά από το πουθενά, όπως και το περιορισμένο χρονικό διάστημα της παρουσίας τους, οπότε και ούτε λίγο ούτε πολύ, χάνονται από τα μάτια των μαρτύρων.
(συνεχίζεται...)
Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου